Studio Skoop Goes Classic
Als Helmut Lotti het kan, dan kunnen wij het ook!
Naar goede gewoonte kunt u deze zomer in onze coole/koele zalen terecht voor ons zomerfestival. Dit jaar zetten we de hele vakantie lang elke week een gerestaureerde topfilm op ons programma. Een uitgelezen kans om deze fantastische jonge en oude klassiekers te (her)ontdekken. Al deze films worden voorzien van Nederlandstalige ondertiteling.
Het tweede luik van het zomerfestival is een retrospectieve van Studio Ghibli, de legendarische Japanse animatie-studio achter tijdloze klassiekers als ‘My Neighbor Totoro’ en ‘Spirited Away’, met speciale aandacht voor bezieler Hayao Miyazaki. Alle informatie daarover vindt u hier: THE GHIBLI COLLECTION.
Vertoningsuren en tickets vindt u op de pagina van de film (klik op foto of titel).
Bij succes kunnen de films verlengd worden.
APOCALYPSE NOW - THE FINAL CUT
Francis Ford Coppola - Verenigde Staten - 1979 - 182 min.
met Martin Sheen, Marlon Brando, Robert Duvall, Dennis Hopper, Laurence Fishburne, ...
Oscars 1980: Beste Cinematografie & Geluid
BAFTA’s 1980: Beste Regie & Beste Bijrol
Cannes 1979: Gouden Palm, FIPRESCI-prijs
Het meest allesomvattende epos over de nutteloosheid van oorlog, vermomd als een bikkelharde Vietnamoorlogfilm. Francis Ford Coppola blikte de film in onder extreme omstandigheden, kreeg een tropische storm te verwerken, hoofdrolspeler Martin Sheen overleed ei zo na aan een hartinfarct… Het leverde Coppola de Gouden Palm en 2 Oscars op en we mogen hem danken voor enkele van de meest iconische scènes en oneliners uit de filmgeschiedenis. Voor veel mensen is deze originele (gerestaureerde) versie uit 1979 simpelweg de beste film uit de moderne filmgeschiedenis. En belangrijker: een film met die status moet je absoluut in de cinema (her)bekijken!
In tegenstelling tot de meeste oorlogsfilms gaat het in ‘Apocalypse Now’ niet om een gecoördineerde missie of het overleven van de dagelijkse oorlogsperikelen. Het hoofdpersonage Willard heeft eigenlijk maar één opdracht: De ontspoorde Amerikaanse kolonel Kutz elimineren. Met zijn vierkoppige bemanning moet hij dwars door het compleet krankzinnige oorlogsgebied reizen. Kolonel Kutz is bovendien geen doetje, maar een mythische oorlogsveteraan die alle voorgaande oorlogen als held van het Amerikaanse leger werd onthaald. Een missie die hij en zijn kompanen niet snel zullen vergeten, als ze het kunnen doorvertellen ten minste.
Vanaf 7 augustus
ETERNAL SUNSHINE OF THE SPOTLESS MIND
Michel Gondry - Verenigde Staten - 2004 - 108 min.
met Jim Carrey, Kate Winslet, Kirsten Dunst, Elijah Wood, Tom Wilkinson, Mark Ruffalo, ...
Oscars 2005: Best Original Screenplay (Charlie Kaufman)
20 jaar geleden werden wij verliefd op Charlie Kaufman dankzij dit absolute meesterwerk. Toegegeven, ‘Eternal Sunshine of the Spotless Mind’ zou ook in de jaren die volgden zijn meest toegankelijke scenario blijven, maar voor het eerst kon de bedenker van ‘Being John Malkovich’, ‘Adaptation’... ook een ‘commercieel’ succes boeken. Niet alleen Kaufman verbaasde vriend en vijand, maar het was ook voor vele mensen de bevestiging van Jim Carrey als ‘serieuze’ acteur, waar hij voorheen vooral bekend stond voor zijn gekke bekkenwerk + ‘The Truman Show’. Regisseur Michel Gondry verraste dan weer als absolute straight-shooter: geen romantiek, geen violen, maar ongepolijste shots en alles in dienst van het scenario waarin alle menselijke dramatische gevoelens verwerkt zijn, zelfs meer dan strikt noodzakelijk.
Het verhaal en de nuances ervan laten we u zelf (her)ontdekken, enkel de premisse geven we u mee: Tot zijn ontsteltenis ontdekt Joel Barish dat zijn ex-vriendinnetje Clementine hem uit haar geheugen heeft laten wissen door middel van een ingenieuze medische procedure, uitgevoerd door het bedrijf Lancuna Inc. Verblind door woede en wanhoop maakt Joel ook een afspraak met het bedrijf, om daar zijn eigen herinneringen aan Clementine en hun stukgelopen relatie te laten wissen. Tijdens de procedure waarin zijn herinneringen één voor één worden verwijderd, bedenkt Joel zich echter…
Vanaf 28 augustus
——————————————————
REEDS VOORBIJ
M*A*S*H
Robert Altman - Verenigde Staten - 1970 - 116 min.
met Donald Sutherland, Elliott Gould, Tom Skerritt, Sally Kellerman, Robert Duvall, ...
Oscars 1971: Best adapted screenplay
“War is hell, but Robert Altman made it funny as hell.” Deze anti-oorlogsfilm kwam te midden van de Vietnam-protesten en was daardoor de hipste film van het moment. Op vele manieren blijft de film dat ook, gezien het establishment blijkbaar haar lesje niet leert. Altman was in 1970 reeds 45, relatief oud voor een doorbraak, maar hij zou uitgroeien tot één van de meest toonaangevende Amerikaanse regisseurs van zijn generatie.
Ter ere van Donald Sutherland (recentelijk overleden) brengen wij deze onnavolgbare komedie terug naar het witte scherm. Sutherland en Elliott Gould schitteren samen in deze klassieker als Hawkeye en Trapper, artsen in een legerhospitaal in Korea en volledig uit hun element in die omgeving. Samen zetten ze alles op alles om het zinloze legerregiment werkbaar te maken voor zichzelf. Hoe donkerder de werkdagen en het oplappen van de eindeloze resem gewonden, hoe meer plezier ze maken. ‘M*A*S*H’, dat later zou inspireren tot één van de populairste televisieseries ooit, blijft één van de beste komedies van de vorige eeuw en is nu tijdelijk te (her)ontdekken voor een nieuwe generatie in Studio Skoop.
Vanaf 17 juli
LAST TANGO IN PARIS
Bernardo Bertolucci - Italië/Frankrijk - 1972 - 129 min.
met Marlon Brando, Maria Schneider, Jean-Pierre Léaud, Massimo Girotti, ...
Oscars 1974: genomineerd voor Beste Regisseur en Beste Acteur
Het gegeven voor deze schandaalfilm uit de jaren ‘70 is de louter brutaal-erotische en kortstondige verhouding van twee vereenzaamden: de 45-jarige in Parijs wonende Amerikaan Paul en de jonge, geëmancipeerde bourgeois Parisienne Jeanne. Paul tracht de redenen te achterhalen die zijn pas overleden vrouw aangezet hebben tot zelfmoord. Hij zoekt innerlijk ontredderd naar een soort van bevrijding van zijn obsessies. Jeanne ontmoet Paul tijdens haar speurtocht naar een flat. Nauwelijks enkele minuten na hun kennismaking is het al koekenbak. Wat missen we de jaren ‘70. Ze besluiten elkaar regelmatig te ontmoeten, maar Paul stelt één voorwaarde: ze moeten tijdens deze ontmoetingen alles vergeten wat ze weten.
De film werd een arthousehit, maar is ook een ijkpunt geworden voor serieuze films met expliciete seks erin. Er waren Oscarnominaties voor Brando en Bertolucci, het camerawerk van Vittorio Stararo (‘Apocalypse Now’) is inventief en mooi, maar de film is inmiddels zeer controversieel, vanwege een seksscène - die niet in het script stond, maar werd bedacht door Brando en Bertolucci - waaraan de destijds negentienjarige Schneider trauma’s overhield. Niet voor gevoelige kijkers dus…
Filmtip: Bekijk deze zomer in onze zalen zeker ook de film ‘Maria’ (vanaf 10 juli), die het belangrijke standpunt van Maria Schneider in deze film belicht.
Vanaf 31 juli
PEEPING TOM
Michael Powell - Groot-Brittannië - 1960 - 101 min.
met Karlheinz Böhm, Anna Massey, Moira Shearer, ...
in 2010 door The Guardian verkozen tot ‘The Greatest Film of All Time - Horror’
Mark is een focus puller bij de lokale film studio. In bijberoep schiet hij pornografische plaatjes in een studio boven de kantenwinkel. Tot zover zijn day jobs. ‘s Nachts wordt hij een sadistische moordenaar. Met zijn camera in de hand stalkt hij zijn slachtoffers. Zijn enige doel is om hun laatste angstblik te vatten. Een obsessie die hij overhoudt aan zijn traumatische jeugd als proefkonijn in de huiveringwekkende studies van zijn vader. Langzaam maar zeker wordt Mark verliefd op zijn onderbuurvrouw Helen, die voor haar blinde moeder zorgt. Hoe lang zal het duren vooraleer hij zijn dodelijke blik op haar richt?
‘Peeping Tom’ werd in de jaren ‘60 met de grond gelijk gemaakt door de pers en het kwam zelfs tot een rechtszaak die de film jaren uit de zalen hield. De vereenzelviging van de kijker met een sadistische moordenaar via een voyeuristische blik, was te shockerend voor de tijdgeest. Pas 20 jaar later, toen Martin Scorsese de film ophemelde als een masterclass in film maken (hij doopte de film de Britse ‘Psycho’), kreeg Michael Powell eindelijk eerherstel. De film wordt nu gezien als een baanbrekend moment voor het slasher filmgenre.
Vanaf 10 juli
SPOORLOOS
George Sluizer - Nederland - 1988 - 107 min.
met Bernard-Pierre Donnadieu, Gene Bervoets, Johanna ter Steege, Gwen Eckhaus,...
Winnaar van het Gouden Kalf (1988)
Stanley Kubrick noemde het “de angstwekkendste film die ik ooit heb gezien”. Verontrustend, beklemmend en raadselachtig is deze psychologische thriller van George Sluizer zeker. ‘Spoorloos’ is een razend spannende excursie, vol onderhuidse spanning, over een plotselinge verdwijning en de gevolgen daarvan voor de achterblijvers, gebaseerd op de roman ‘Het Gouden Ei’ van Tim Krabbé.
Op vakantie in Zuid-Frankrijk verliest Rex zijn verloofde Saskia even uit het oog als ze halt houden bij een benzinestation. Ze is spoorloos verdwenen. De film is een gekruist portret: het draait tegelijkertijd om de psychologie van de dader en de wanhopige obsessie van Rex die wil weten wat er met Saskia is gebeurd. Een nagelbijtend verslag, vol onderhuidse spanning waarop een ijzingwekkende ontknoping volgt.
Vanaf 26 juni
DOGTOOTH
Yorgos Lanthimos - Griekenland - 2009 - 96 min.
met Christos Sterioglou, Michelle Valley, Aggeliki Papoulia, Anna Kalaitzidou, …
Naar aanleiding van zijn recente succesvolle films (‘Poor Things’, ‘Kinds of Kindness’) brengen we de ophefmakende doorbraakfilm van de onvolprezen Yorgos Lanthimos terug in de zalen in een gerestaureerde versie in 4K. Een uitgelezen kans om deze topfilm te (her)ontdekken!
De tweede film van de Griekse regisseur Yorgos Lanthimos zette Cannes 2009 op stelten en schandaliseerde een deel van het publiek. Een doorgedraaide vader houdt zijn familieleden al hun hele leven in gevangenschap. Het afgeschermde erf vormt een gestileerd decor voor een vervreemdend sociologisch drama.
Wanneer is een kind klaar om het huis uit te gaan? Niet te snel in elk geval, vinden de ouders van de drie tieners in ‘Dogtooth’. Ze mogen de ommuurde villa niet verlaten, althans niet tot hun hoektanden eruit vallen. In hun opvoeding krijgen ze beperkte informatie over de zogenaamd boosaardige buitenwereld en worden ze onderworpen aan vernederende spelletjes. Het strakke regime van de vader blijkt uiteindelijk door invloeden van buitenaf onhoudbaar. De nieuwsgierige kinderen gaan door die invloeden hun seksualiteit verkennen en stellen de autoritaire vader in vraag.
Yorgos Lanthimos weet wat suggestiviteit is en laat met zijn stilistische camerawerk op de juiste momenten genoeg aan de verbeelding over. Dit levert een open film met veel mogelijke interpretaties op. De film is een sociologische, haast politieke studie naar de rol die autoriteit en groepsdrang spelen. Ondanks de soms absurde taferelen zijn het vooral de acteurs die ‘Dogtooth’ zo geloofwaardig maken.
Vanaf 24 juli
HEAT
Michael Mann - Verenigde Staten - 1995 - 171 min.
met Al Pacino, Robert De Niro, Val Kilmer, Jon Voight, Tom Sizemore, Diane Venora, ...
‘Heat’ is in de basis een simpel verhaal over een obsessieve detective die jacht maakt op een minstens zo gedreven meestercrimineel, maar gaandeweg wordt een heel breed spectrum aan personages, motivaties en relaties getoond, waarmee het (misdaad)genre ruimschoots overstegen wordt. Er is eigenlijk voor ieder wat wils, met niet alleen actie, maar ook drama, tragiek, romantiek en humor. Tegelijkertijd voldoet ‘Heat’ ook prima aan de eisen van een (traditionele) ‘cops and robbers’-film, met opwindende shootouts, stoere taal en slimme zetten van beide partijen.
Stijlvol noir-achtig gefilmd, strak gemonteerd en heel goed geregisseerd. Toch is dit vooral de film van twee acteerkanonnen. De Niro wilde bijvoorbeeld liever niet repeteren voor het filmen van een scène waarin hij in een restaurant een kop koffie drinkt met Pacino, en regisseur Mann ging akkoord. De scène werd met twee camera’s opgenomen, de acteurs pakten hun ruimte voor improvisatie, en het resultaat was spectaculair. Prachtfilm, een absoluut hoogtepunt in het genre, door velen – waaronder filmmaker Christopher Nolan – gezien als een modern meesterwerk.
Vanaf 14 augustus
THE STRAIGHT STORY
David Lynch - Verenigde Staten - 1999 - 111 min.
met Richard Farnsworth, Sissy Spacek, Jane Galloway Heitz, Joseph A. Carpenter, ...
BIFA’s 2000: Beste film
Als we denken aan David Lynch dan denken we doorgaans aan ‘Blue Velvet’, ‘Twin Peaks’, ‘Wild at Heart’ en ‘Lost Highway’. Een bevreemdend universum vol mysterie, erotiek, geweld, fantasie, bizarre personages en absurde humor. Het enige wat ‘The Straight Story’ gemeenschappelijk heeft met deze films zijn David Lynch zelf en (zijn recentelijk overleden huiscomponist) Angelo Badalamenti.
Een simpel verhaal van een simpele man (Alvin Straight) die op een simpele grasmaaier door centraal Amerika rijdt om zijn simpele familieband met zijn vermoedelijk even simpele broer te herstellen, voor het te laat is. Lynch noemt het zelf “A pretty straight film. ‘The Straight Story’ is about the human heart and brotherly love. It is simple and straightforward, told in encounters with people met on Alvin’s odyssey across the heartland.”
‘The Straight Story’ is cinema in zijn meest essentiële vorm, zowel technisch als qua storytelling, waardoor het resultaat dieper snijdt dan eender welke andere film uit Lynch zijn rijkelijk gevulde oeuvre. Waarlijk een meesterwerk dat de tand des tijds altijd zal overleven.
Vanaf 21 augustus