Bezoek onze mobiele website
Tickets zijn nu ook eenvoudig online te bestellen door op de juiste dag en speeluur te klikken. Controleer alvorens af te rekenen zeker of u de juiste datum en het juiste uur heeft geselecteerd! - lees meer
Vanaf 30 min. voor vertoningsuur enkel nog tickets aan de kassa

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox

verstuur
3 social 1080x1080px
Vierkant

Viewpoint Documentary Film Festival 2019

Viewpoint Documentary Film Festival 2019

Studio Skoop/De Filmplaneet vzw richtte in 1994 het VIEWPOINT DOCUMENTAIR FILMFESTIVAL op, uit een passie voor de documentaire film en om haar publiek de kans te geven om deze spraakmakende films in de cinema te kunnen beleven. VIEWPOINT werd 9 jaar op rij een succes en bouwde internationaal een uitstekende reputatie op, dankzij een sterke, kwalitatieve en onafhankelijke filmselectie. In 2003 kwam er (tijdelijk) een einde aan het Viewpoint-verhaal.


Geïnspireerd door dit originele initiatief werd het festival vorig jaar geherlanceerd. VIEWPOINT wil opnieuw een platform geven aan mensen met een alternatieve kijk op de wereld. Hierbij krijgen zowel beginnende als ervaren documentairemakers wereldwijd een plaats. Het is de bedoeling om opnieuw een warme, open sfeer te creëren waarbinnen filmmakers, fans, critici en producers samen films kunnen bekijken van aankomende talenten, nieuwe stijlen en technieken kunnen ontdekken en bekronen.

Er staan 33 films op de agenda. Korte en lange documentaires uit alle uithoeken van de wereld.

Hoogtepunten in de selectie zijn ondermeer de première van ‘Doel’. Doel is een spookstad, omringd door een kerncentrale, met slechts 26 inwoners - een kleurrijke menigte van gewone en ongewone mensen die zich vastklampen aan het idee om hun vernielde en verlaten stad levend te houden. Speciaal voor de vertoning zal de de Deense regisseur Frederik Solberg zijn film toelichten en zullen ook enkele van de huidige inwoners van Doel aanwezig zijn.

In de film ‘Frozen Conflict’ van Steffi Wurster nemen we een kijk op de impasse van Transnistrië. Een Moldavische, een Russische en een Transnistrische soldaat leven samen in een vredeshandhavingspost. Een ‘Wachten op Godot’ scenario aan de Dnister-rivier. Een regio verstrikt in een geopolitieke touwtrekwedstrijd tussen Rusland en het Westen. Reflectie op een vredesmissie.

‘Acta Non Verba’ start met een zelfmoord. Op 6 oktober 2012, rond middernacht, pleegde een Zwitserse bankier, Michel Yagchi, zelfmoord in de kelder van zijn huis in Genève. Die avond was het hele gezin van Michel in het buitenland, op reis naar Brussel om het afstuderen van Michel’s oudste zoon Yvann bij te wonen. Drie jaar later begon Yvann Yagchi de mysterieuze zelfmoord van zijn vader te onderzoeken, waarbij hij tegelijkertijd zijn familie en de vrienden en collega’s van zijn vader confronteert.

In ‘Kev’ ontmoeten we Kevin, een kind dat wegrent, dingen breekt, niet kan praten, een gedeeltelijk afgesneden oor heeft. Het type autisme waar hij last van heeft, is zo ernstig dat de meeste instellingen weigeren om voor hem te zorgen. De filmmaker Clèmence Hèbert bezoekt hem sinds haar veertiende regelmatig met haar videocamera; nu is hij 18. De film volgt hem van de ene woonsituatie naar de andere, zonder enige zekerheid over de toekomst, en nodigt ons uit om een heel andere relatie met de wereld aan te gaan.

Vivian, de zus van regisseur Ingrid Kamerling, is er niet meer. Ingrid Kamerling probeert met ‘Vivian, Vivian’ in het hoofd van haar zus te kruipen. De beelden raken de realiteit en verbeelding, het onderbewustzijn, dromen en gedachten.

In ‘Midnight Ramblers’ van Julian Ballester dwalen we samen met Kye, Tobie, Paul, Kim en Tattoo door de straten en steegjes van Montreal. Ze ondersteunen elkaar, en ze zijn allemaal drugsgebruikers. Het is hun enige manier om te ontsnappen aan een harde realiteit, maar tegelijkertijd is het wat hen op straat houdt. Kye, de jongste van de vijf, droomt soms van een ander leven.

We sluiten af met het in Berlijn geselecteerde ‘By the Name of Tania’ van Mary Jimenez & Bènèdicte Liènard. Op basis van echte getuigenissen vertelt deze hybride film het verhaal van Tania, een tienermeisje dat gedwongen wordt tot prostitutie in de goudmijnregio’s van Peru.

Tickets zijn online en aan de kassa van Studio Skoop verkrijgbaar. Ze kosten slechts 6 euro voor één langspeelfilm en enkele korte documentaires + een gratis drank, want deze films kunnen niet zonder nabespreking.

Meer details kan je vinden op https://www.viewpointdocfest.com/2019.