Bezoek onze mobiele website
Tickets zijn nu ook eenvoudig online te bestellen door op de juiste dag en speeluur te klikken. Controleer alvorens af te rekenen zeker of u de juiste datum en het juiste uur heeft geselecteerd! - lees meer
Vanaf 30 min. voor vertoningsuur enkel nog tickets aan de kassa

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox

verstuur
Cadeautickets
Beige minimalist christmas day your story
Rk3

Opera, Ballet & Film ‘22

In samenwerking met Opera Ballet Vlaanderen, Amarant en Cinema Cartoon’s (Antwerpen) presenteert Studio Skoop een boeiende selectie films die zich laat inspireren door de opera’s en de dansvoorstellingen op de affiche van Opera Ballet Vlaanderen.

De filmtitels slaan niet alleen bruggen naar het plot, de thematiek en de sfeer van de gespeelde werken, maar eveneens naar de scenische concepten van de producties. Dit jaar staan vier makers centraal: Pina Bausch, Anne Teresa De Keersmaeker, Alain Platel en Julian Rosefeldt.

In een korte toelichting een kwartiertje voor de voorstelling worden film en opera/ballet samengebracht.

————————————————————

REEDS VOORBIJ IN DEZE REEKS:

PINA, Wim Wenders

Na Café Müller in 2017, presenteert Opera Ballet Vlaanderen nu een tweede iconische voorstelling van de Duitse choreograaf Pina Bausch: Le Sacre du printemps.

PINA is een film voor Pina Bausch van Wim Wenders (‘Buena Vista Social Club’, ‘Paris, Texas’, ‘Der Himmel über Berlin’), waarin het ontstaansproces van beide werken en vele andere uitgebreid aan bod komt. Wenders neemt het publiek mee op een sensuele en visueel adembenemende ontdekkingsreis op het podium van Bausch’ legendarische dansensemble, maar ook buiten het theater, naar haar thuisstad Wuppertal en omgeving. Deze plek was de thuishaven van Pina Bausch waaruit ze meer dan 35 jaar haar creatieve kracht haalde. Pina is in de zomer van 2009 overleden.

PINA is de eerste moderne dansfilm in 3D (in Studio Skoop in 2D versie te zien) met in de hoofdrol het ensemble van de grote Duitse choreografe en danseres Pina Bausch ‘Tanztheater Wuppertal’. Pina Bausch veranderde de taal van de dans, en wist als geen ander de toeschouwer te betrekken en te beroeren.

De vertoning van PINA vond plaats op zondag 23 januari ‘22 om 14u30 in Studio Skoop

MITTEN, Gerard-Jan Claes & Olivia Rochette

Twee voorstellingen van Anne Teresa De Keersmaeker staan op het programma van Opera Ballet Vlaanderen in het voorjaar 2022: Così fan tutte en Mozart / Concert Arias.

Met de documentaire ‘Mitten’ krijgt de toeschouwer een blik op het creatieproces van de choreograaf. ‘Mitten’ volgt de laatste repetitieweken van ‘Mitten wir im Leben sind’, een dansvoorstelling van De Keersmaeker, haar gezelschap Rosas en cellist Jean-Guihen Queyras op basis van de zes cellosuites van Johann Sebastian Bach. De film geeft een beeld van De Keersmaekers minutieuze werkwijze, waarbij een choreografisch universum wordt opgebouwd aan de hand van een studie van de muzikale schriftuur. Dit intensieve creatieproces, het voortdurende herwerken en bijschaven, gekenmerkt door een onuitputtelijk verlangen naar precisie en detail, ziet zich weerspiegeld in de geduldige blik die de filmmakers werpen op het werk van choreograaf, muzikant en dansers.

De vertoning van MITTEN vond plaats op zondag 20 februari ‘22 om 14u30 in Studio Skoop

WHY WE FIGHT?, Mirjam Devriendt & Alain Platel

In april brengt choreograaf Alain Platel samen met de dansers, het Koor en het Orkest van Opera Ballet Vlaanderen C(H)ŒURS 2022 naar Gent, waarin hij onderzoekt hoe de wereld er anno 2022 uitziet. Een update van de fantastische, geëngageerde voorstelling ‘C(H)ŒURS’ uit 2012 op muziek van Verdi en Wagner.

Moeder, waarom vechten wij? Zo zou je, Lode Zielens parafraserend, de voorstelling ‘Nicht Schlafen’ uit 2016 van Les Ballets C de la B kunnen samenvatten. Die vraag werken de choreograaf Alain Platel, de drijvende kracht achters Les Ballets C de la B, en fotograaf-videast Mirjam Devriendt samen uit in de film ‘Why We Fight?’. Drie dansers uit de voorstelling vertellen over hun ervaringen met geweld, zowel fysiek als psychologisch. Hun observaties en opmerkingen worden afgewisseld met interventies van onder anderen kunstenares Berlinde De Bruyckere en filosoof Philipp Blom. Geleidelijk aan wordt duidelijk dat geweld vaak een uitlaatklep is voor ongenoegen dat niet op een andere manier geventileerd kan worden. En dat geweld onlosmakelijk deel uitmaakt van een democratie. ‘Why We Fight?’, met veel passages uit het indrukwekkende ‘Nicht Schlafen’, kijkt dus zowel naar het geweld rond als in ons.

De vertoning van WHY WE FIGHT? vond plaats op zondag 3 april ‘22 om 14u30 in Studio Skoop

——————————————————

EERDERE EDITIES:

OPERA, BALLET & FILM ‘19-‘20