Bezoek onze mobiele website
Tickets zijn nu ook eenvoudig online te bestellen door op de juiste dag en speeluur te klikken. Controleer alvorens af te rekenen zeker of u de juiste datum en het juiste uur heeft geselecteerd! - lees meer
Vanaf 30 min. voor vertoningsuur enkel nog tickets aan de kassa

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox

verstuur
Rk

Japan Square 2020

Japan Square 2020

VANWEGE DE CORONACRISIS GAAT HET JAPAN-SQUARE FILMFESTIVAL DIT JAAR ONLINE DOOR

Het fantastische Japan-Square Filmfestival, inmiddels al de 11de editie, zou plaats vinden in Studio Skoop van 18 t.e.m. 22 maart, maar werd eerst verplaatst naar de herfst, en zal nu online doorgaan van 2 t.e.m. 8 december. Wie al tickets had gekocht voor in maart, heeft deze terugbetaald gekregen.

Voor meer informatie kunt u terecht op de website van Japan-Square. U kunt ook rechtstreeks contact met de organisatie opnemen via info@japan-square.be.

De films zullen van 2 tot 8 december te huur zijn via het online platform van het Film Fest Gent voor 8 euro per film / 40 euro voor de volledige selectie / 3 euro voor het kortfilmprogramma. En u kunt uw heerlijke Bentô Box of Ramen bij u thuis laten leveren!

HET PROGRAMMA:

TALKING THE PICTURES
Japanse titel: カツベン!
Masayuki Suo - Japan - Masayuki Suo - 126 min.
met Nozomi de Lencquesaing, Sôsuke Ikematsu, Mao Inoue, ...
Japan Academy Film Prize 2020: 8 nominaties waaronder Regisseur van het jaar

Stomme film! Het klinkt niet als het begin van het beste verkooppraatje voor de première van de 11de editie van Japan-Square Filmfestival. Maar het is wel degelijk het onderwerp van Talking The Pictures. Al hebben we het wel over de beginperiode van de cinema toen films nog geen soundtrack hadden. Stille film dus.

In Talking The Pictures draaien we de klok ongeveer 100 jaar terug. Naast live muziek werden stomme films in Japan begeleid door een benshi, een verteller die naast het scherm stond en zorgde voor inleiding en stemmenwerk. Talking The Pictures volgt de jonge Shuntaro die droomt van een carrière als benshi, maar gaandeweg op een iets minder glorieus pad belandt.

Deze film die het midden houdt tussen drama en komedie is een unieke tribute aan een glorieus en verloren hoofdstuk uit de Japanse filmgeschiedenis. Regisseur Masayuki Suo ken je van zijn twee award-winnende films “Sumo Do, Sumo Don’t” (1992) en “Shall We Dance?” (1996).


TADAO ANDO - SAMURAI ARCHITECT
Shinegori Mizuno - Japan - 2015 - 73 min.

Hét culturele event van lente 2020 in Parijs wordt niet de voorstelling van de nieuwe collectie van Choupette, de kat van wijlen Karl Lagerfeld, maar wel de opening van het iconische beursgebouw dat verbouwd is tot museum door de Japanse architect Tadao Ando. Beelden van die verbouwing zal je niet zien in de documentaire Samurai Architect. Maar de documentaire toont je wel een glimps van het creatieve proces van deze toparchitect. In contrast met zijn minimalistische en bijna sacrale constructies leer je voormalig bokser Ando kennen als een man vol humor en scherpe meningen.

Realisaties van Tadao Ando die de revue passeren in deze film: Shanghai Poly Grand Theatre (2014), Church Of The Light in Osaka (1989), Punta Della Dogana Venice (2009) en een van de vroegste werken van Ando, een rijhuis in Sumiyoshi (1976).

Chef Nick Hofman serveert als Samurai Chef voor de voorstelling van deze documentaire een heerlijke portie ramen zoals je het kent uit zijn restaurant Zuru Zuru Ramen aan de Kortrijksesteenweg. Wie graag van dit culinair voorspel bij de filmavond wil genieten, raden we aan om snel te reserveren.

JIZOLIBIDO
Japanse titel: 地蔵とリビドー
Yoshiaki Kasatani - Japan - 2018 - 62 min.

Outsiderkunst is bij ons vooral bekend door de omvangrijke collectie van het Museum Dr. Guislain. In de documentaire Jizolibido maak je kennis met enkele uitzonderlijke Japanse kunstenaars die werken in Atelier Yamanami in Koka, niet zo ver van Kyoto. Regisseur Yoshiaki Kasatani toont hoe deze mensen met een mentale beperking of psychische stoornis op onnavolgbare manier omgaan met hun creativiteit. Fascinerend mooi, want kunst is meer dan bananen en ducttape.

Fotograaf Rob Walbers, die enkele jaren geleden Overpelt ruilde voor Tokyo en al meerdere jaren zorgde voor het affichebeeld voor ons festival, werkte mee aan deze documentaire.

FLY ME TO THE SAITAMA
Japanse titel: 翔んで埼玉
Hideki Takeuchi - Japan - 2019 - 107 min.
met Kumiko Asô, Gackt, Yûsuke Iseya, Ryô Katô, ...
Japan Academy Film Prizes: 13 nominaties (o.a. Film van het jaar en regisseur van het jaar) + Publieksprijs Camera Japan

Tokyo en Saitama, dat is iets zoals Gent en West-Vlaanderen. Grootstad Tokyo kijkt neer op de boeren van Saitama en omgekeerd worden de inwoners van Tokyo als eigenwijze en zelfingenomen snobs gezien. Het blijft in deze komedie niet bij wat hardnekkige vooroordelen, want er staat een complete klassenstrijd op het spel. Clichés, kleurrijke kostuums en geestige overacting maken deze film helemaal af. Alsof je naar een van die over-the-top Japanse reclamefilmpjes zit te kijken, maar dan anderhalf uur lang.

Fly Me To The Saitama is een must-see. Dat bewijzen de vele nominaties die de film binnenrijfde op de Japan Academy Film Prizes. Onlangs kreeg de film ook de publieksprijs van ons bevriende Nederlandse filmfestival Camera Japan.

Japanse film smaakt altijd iets beter met een echte Japanse maaltijd in de maag. Geniet voor deze film van een authentieke Japanse curry gemaakt door het Gohan-team.

FIRST LOVE
Japanse titel: 初恋
Takashi Miike - Japan - 2019 - 115 min.
met Becky, Bengal, Masayuki Deai, ...

Tokyo, een jonge bokser, een callgirl, yakuza en drugs. Meer ingrediënten heb je niet nodig voor een fijne laatavondfilm bij Japan-Square Filmfestival. Maar als je weet dat cultregisseur Takashi Miike achter de camera stond bij First Love, dan ben je helemaal verzekerd van een topavond.

Takashi Miike heeft in zijn carrière al meer dan 100 films gemaakt. Aan zo’n tempo schrijft Herman Brusselmans ze zelfs niet bij elkaar. Audition en Ichi The Killer zijn ondertussen klassiekers geworden bij de filmkijker die niet vies is van wat Tarantino-achtig geweld.

DARE TO STOP US
Japanse titel: 止められるか、俺たちを
Shiraishi Kazuya - Japan - 2018 - 119 min.
met Kisetsu Fujiwara, Ku Ijima, Arata Iura, ...

1969 was niet alleen in het Westen een magisch jaar. Ook in Japan werden de grenzen van de vrijheid verlegd. Onder andere door regisseur en enfant terrible Koji Wakamatsu die zich vol passie smeet op het maken van porno of pink film zoals ze dat in Japan iets schattiger benoemen. Schattig zijn de titels van de films die hij maakte allerminst. Dark Story of a Japanese Rapist, Ecstasy of the Angels en The Embryo Hunts in Secret zijn maar een paar van de werken die Wakamatsu in die periode maakte.

Dare To Stop Us is een fictiefilm die inzoomt op de periode 1969-1972 van het leven van Wakamatsu. Maar meer dan een biografische film over het leven van de regisseur, wil deze film een unieke tijdsgeest weergeven. Dare To Stop Us toont het rock-‘n-roll bestaan van Wakamatsu en de bende getalenteerde jongeren in zijn entourage. Een van zijn vroegere assistentes komt bovendien op zaterdag 21 maart langs bij ons festival om haar film The Landlady voor te stellen.

13 GRAFISCHE KORTFILMS
Tama University Cartoons - Japan - 2019 - 50 min.

Een selectie van verschillende korte animatiefilms om mini’s en ouders te entertainen. Alle filmpjes zijn gemaakt door studenten van Tama University.

SHAPE OF RED
Yukiko Mishima - Japan - 2020 - 123 min.
met Kazuyuki Asano, Tasuku Emoto, Kaho, ...

Het leven van Tohko is een perfect plaatje en in Japan betekent dat heel wat. Ze woont samen met man, dochter en schoonouders en heeft een leven waar velen jaloers op zijn. Maar haar ideale wereld komt op losse schroeven wanneer een ex-partner haar pad kruist. In deze film wil regisseur Yukiko Mishima tonen dat de dromen en verlangens van de Japanse vrouw verder gaan dan huisje, tuintje en boompje. Maar ingaan tegen de heersende norm in de samenleving gaat niet vanzelf.

Vorig jaar was regisseur Mishima te gast op Japan-Square Filmfestival om haar film Dear Etranger voor te stellen. Leuk detail is dat ze rechtstreeks van de laatste draaidag op de set van Shape Of Red naar Gent vloog. Ze vond het toen zo gezellig bij ons dat ze enkele dagen langer dan gepland in Gent bleef hangen.

THE LANDLADY
Japanse titel: 雪子さんの足音
Sachi Hamano - Japan - 2019 - 112 min.

Kaoru Yusa is op zakenreis in de stad waar hij studeerde en denkt terug aan Moonlight House waar hij in die tijd een kamer huurde. Een kot zoals we in Gent zouden zeggen. Zijn kotmadam, landlady Yukiko, blijkt ondertussen overleden. Het nieuws over haar dood brengt heel wat herinneringen terug. Over het huis, de landlady en het meisje dat in diezelfde periode een andere kamer in het huis huurde. Maar was alles wel zoals hij het zich herinnert?

Regisseur Sachi Hamano heeft meer dan 300 films op haar conto staan. Vrouwen tonen vanuit het perspectief van een vrouw is al een hele carrière lang haar missie. De ondertussen 71-jarige Hamano zou haar film The Landlady zelf komen voorstellen op Japan-Square Filmfestival. Helaas gooide corona roet in het eten en mist u de kans om deze unieke dame uit de Japanse cinema te ontmoeten en misschien zelfs enkele vragen te stellen.

IT COMES
Japanse titel: 来る
Tetsuya Nakashima - Japan - 2018 - 134 min.
met Jun’ichi Okada, Nana Komatsu, Satoshi Tsumabuki, ...

In de Japanse cinema is geen gebrek aan films in het genre “horror met een hoek af”.

In It Comes probeert een gezin hun dochter van twee jaar te beschermen tegen een duistere entiteit. Daarvoor nemen ze een diepe duik in het occulte. Regisseur Nakashima trekt in deze horrorfilm alle visuele registers open om je van het nodige kippenvel te voorzien. Kom met genoeg volk naar deze film, dan moet je achteraf niet alleen door het donker naar huis.

THE BALLAD OF NARAYAMA
Japanse titel: 楢山節考
Shohei Imamura - Japan - 1983 - 130 min.
met Ken Ogata, Sumiko Sakamoto, Tonpei Hidari, ...
Cannes 1983: Gouden Palm

We sluiten Japan-Square Filmfestival af met een echte klassieker van Shohei Imamura.

In een afgelegen dorp in het 19de eeuwse Japan moet iedereen die 70 jaar wordt een nabijgelegen berg op om er te sterven. In The Ballad Of Narayama volgen we de laatste dagen van een vrouw voor wie het bijna zo ver is.

Bij de release in 1983 was deze Japanse Gouden Palm-winnaar al te zien in Studio Skoop. In datzelfde jaar 1983 werd Walter Vander Cruysse eigenaar van deze geweldige bioscoop waar we al 11 edities lang ons festival organiseren. Nu Walter bijna op pensioen gaat, blikken we graag samen met hem terug op wat Studio Skoop voor de Japanse film heeft betekend en omgekeerd.

Zondag bij Japan-Square Filmfestival betekent ook dat u voorafgaand aan de film kan genieten van een heerlijke Japanse bentô-lunch die wordt klaargestoomd door het team van Gohan.