Nu in Studio Skoop
When the Light Breaks Oldboy BXL Des Teufels Bad Babygirl Flow The Room Next Door Nosferatu A Real Pain Conclave We Live in Time The Substance Young Hearts Small Things Like These Anora Vos en Haas redden het bos C. P. E. Bach: Sonatas with varied reprises Confidenza All We Imagine as Light Vermiglio
Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
Riefenstahl
Andres Veiel - Duitsland - 2024 - 115 min.
Documentaire
Filmfestival Venetië 2024: Cinema & Arts Award
Vanaf 5 februari in Studio Skoop
Meer dan vijftig jaar vocht de Duitse Leni Riefenstahl (1902-2003) als een getergde leeuwin om verlost te geraken van de nazipropagandasmet die aan haar filmisch en esthetisch baanbrekende documentaires ‘Triumph des Willens’ en ‘Olympia’ kleefde. Die gingen in haar ogen over schoonheid, arbeid en vrede. Niet over politiek. Onder meer Susan Sontag dacht daar anders over. Net zoals de documentarist Andres Veiel, die voor het oeverloos fascinerende ‘Riefenstahl’ het persoonlijk archief van de beruchte filmmaakster doorploegde. Het leverde hem een schat aan soms onthutsende informatie op waaronder een brief vol lof aan Hitler, beschuldigingen van aanranding door propagandaminister Goebbels, cassante talkshow-optredens en dubieuze momenten wanneer ze denkt dat de interviewcamera’s niet draaien. Het regent losjes citaten van en over haar, en uit alles blijkt dat Riefenstahl levenslang (en ferm) de regie in handen hield. Veiel suggereert leugenachtigheid, maar legt het eindoordeel toch bij de kijker. (FFG)
FR
Elle a été actrice, monteuse, réalisatrice. Elle a créé des images iconiques. Elle a été proche du régime nazi. Qui était-elle ? Une opportuniste ? Une manipulatrice ? Une visionnaire ? Ses archives personnelles, accessibles pour la première fois, la révèlent enfin, dans toute sa complexité, son ambiguïté.
EN
A captivating insight into the private estate of Leni Riefenstahl, who became world-famous with her Nazi propaganda film ‘Triumph of the Will’ but kept denying any closer ties to the regime.
★
“It is sobering and profoundly eerie to watch this masterful documentary about “Hitler’s favourite film-maker” Leni Riefenstahl in the festival that awarded her a gold medal for Triumph of the Will in 1935…” - ★★★★ The Times (UK)
“Riefenstahl does not come to praise or reclaim the late director, but nor does it mean to bury her. It acknowledges her as a trailblazer… But the film also demonstrates the ways in which her work is inextricably linked to nazism” - ★★★★★ The Guardian