Nu in Studio Skoop
Le Paradis Small Things Like These Kneecap Kamay Les Misérables Le fabuleux destin d’Amélie Poulain Enter the Dragon Gladiator II Milano Anora How to Make Millions Before Grandma Dies The Substance Waarom Wettelen? The Apprentice Songs of Earth (Fedrelandet) Juror #2 Julie Zwijgt Lee Monsieur Aznavour Quand vient l’automne Vos en Haas redden het bos De Wilde Robot Bambi: Het verhaal van een leven in het bos Holding up the Sky Serial Mom The Old Oak
Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
Lou Reed’s Berlin
Julian Schnabel - Verenigde Staten/Groot-Brittannië - 2007 - 85 min.
In het kader van ons programma MUSIC DOCS, in samenwerking met Democrazy.
Nu tijdelijk exclusief in gerestaureerde versie te zien in Studio Skoop!
Rond 1973 hield naast Keith Richards alleen nog de New Yorkse zanger en songwriter Lou Reed de eerste plaats in de ranglijst van ‘popartiesten die waarschijnlijk als eerste dood zouden gaan’. Reed hield deze dubieuze status onder andere in stand door zijn bombastische conceptalbum ‘Berlin’ te maken, dat tegen het decor van decadent Berlijn, een totale, door drugs en hedonisme gevoede gevoelsarmoede uitdrukt ten opzichte van vooral liefde. Reeds producer Bob Ezrin speelde een belangrijke rol bij de moeizame wording van het album. Hij zou zijn eigen kinderen hebben opgesloten om hun gehuil op te nemen voor het nummer The Kids, en na de voltooiing van het album kreeg hij een zenuwinzinking.
Het ambiteuze album stond in schril contrast met de superhit ‘Walk on the Wild Side’, en kort na de release kreeg het zeer scherpe recensies, die de hoop die Reed en Ezrin koesterden om het live te brengen uiteen deden spatten.
Drieëndertig jaar lang weigerde Reed om het album op te voeren, tot hij toch overstag ging. Inmiddels een kranige zestig-plusser, speelde hij wereldwijd meerdere zalen kapot. Beeldend kunstenaar/filmregisseur Julian Schnabel filmde vijf nachten lang de concerten in het New Yorkse St. Ann’s Warehouse. Zijn dochter Lola draaide de impressionistische filmpjes die tijdens het optreden geprojecteerd worden. Lou Reed is nog altijd even cool. De band is schitterend en wordt begeleid door het Brooklyn Youth Chorus dat het achtergrondkoor vormt. Er is heel veel veranderd sinds 1973, maar het verstrijken van de tijd maakt de songs nu nog veel beklijvender.
De film werd een stemmige weerslag van een repertoire dat de tand des tijds moeiteloos heeft doorstaan en muzikaal en inhoudelijk nog steeds grote indruk weet te maken.
FR
Lou Reed et ses fans ont attendu pendant 33 ans le concert présenté dans ce film. En 1973, l’artiste enregistre «Berlin», un album ambitieux qui offre un contraste surprenant avec son album «Walk on the Wild Side».
Un album-concept sur la jalousie, la colère et la perte, mettant en scène les mêmes personnages, du début à la fin. Mais à l’époque, les critiques virulentes qui ont accueilli sa sortie avaient fait voler en éclats tous les espoirs de Reed et de son producteur, Bob Ezrin, de le produire un jour en concert. C’est aujourd’hui chose faite, 33 ans plus tard.
Julian Schnabel signe la mise en scène des concerts, qu’il a filmés cinq nuits durant au St. Anna’s Warehouse de New York. Sa fille Lola a tourné les petits films impressionnistes projetés sur scène pour soutenir la dimension narrative de la musique. Reed, âgé aujourd’hui de plus de 60 ans, est toujours aussi cool. Le groupe, brillant, est accompagné par le chœur d’enfants du Brooklyn Youth Chorus. Énormément de modifications ont été apportées depuis 1973 mais les morceaux y gagnent en bouteille.
EN
Lou Reed recorded the album Berlin in 1973. It was a commercial failure. Over the next 33 years, he never performed the album live. For five nights in December 2006 at St. Ann’s Warehouse Brooklyn, Lou Reed performed his masterwork about love’s dark sisters; jealousy, rage and loss.