Nu in Studio Skoop
Grand Tour Nosferatu Young Hearts L’histoire de Souleymane Favoriten Mufasa: The Lion King (OV) Conclave Small Things Like These Anora The Substance Gladiator II Songs of Earth (Fedrelandet) Crossing Istanbul Waarom Wettelen? Milano Mufasa: The Lion King (NV) Vaiana 2 - NV Niko het kleine rendier: Voorbij het noorderlicht Kareltje Kat & 25 Jaar Gruffalo Vos en Haas redden het bos
Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
In the Court of the Crimson King: King Crimson at 50
Toby Amies - Groot-Brittannië - 2022 - 86 min.
met Robert Fripp, Michael Giles, Pete Sinfield, Ian McDonald, Mel Collins, Bill Bruford, ...
In het kader van ons programma MUSIC DOCS, in samenwerking met Democrazy.
Speciale vertoning i.h.k.v. DARKER/BRIGHTER: Superkraft & Studio Skoop
inleiding + film + drankje, op woensdag 22 november om 19u45 → Tickets
King Crimson is een band waar mensen letterlijk dolgraag bij willen horen. ‘In the Court of the Crimson King’ is een zwartkomische film voor iedereen die zich afvraagt of het de moeite waard is om alles op te offeren voor een enkel moment van transcendentie. Al meer dan 50 jaar leidt Robert Fripp, ook beroemd om zijn werk met David Bowie en Brian Eno, een unieke creatieve omgeving waarin vrijheid en verantwoordelijkheid samenspannen om het uiterste te eisen van de bandleden die alleen worden verlicht door het applaus van een publiek, wier aanbidding hun leven echter nog moeilijker dreigt te maken. Het is een bevredigende en gevaarlijke omgeving waarin het buitengewone mogelijk is, niets zeker is, en waar niet iedereen ongeschonden uit komt.
EN
King Crimson is a band that people literally are dying to be in. In the Court of the Crimson King is a dark, comic film for anyone who wonders whether it is worth sacrificing everything for just a single moment of transcendence. For over 50 years Robert Fripp, also famous for his work with David Bowie and Brian Eno, has overseen a unique creative environment in which freedom and responsibility conspire to place extraordinary demands on the band’s members—only alleviated by the applause of an audience whose adoration threatens to make their lives even harder. It’s a rewarding and perilous space in which the extraordinary is possible, nothing is certain, and not everyone survives intact.
★
“Utterly enthralling. This unflinching portrait of the prog rock band is like an episode of The Office but with huge drum kits, grizzled roadies and rapturous fans” - ★★★★ The Guardian
“Very entertaining and very funny” - Mark Kermode
“Revelatory” - 9/10 Uncut
“Illuminating. A fascinating look at both a venerable institution, the dynamics of working as a multi-limbed unit that’s ruled by a single iron fist, and what it takes to play this type of music.” - Rolling Stone
“The film is angular and abrasive, exacting and playful, extremely funny and achingly melancholy.” - ★★★★ The Observer
“A compelling insight into the tetchy men of prog rock. Their dedication to music is a joy, the persistence of Toby Amies ranks alongside Nick Broomfield. Even if you go in knowing next to nothing about King Crimson, you will leave feeling like lifelong enthusiasts.” - Siobhan Synnot (Radio Times)