Nu in Studio Skoop
Grand Tour Nosferatu Young Hearts L’histoire de Souleymane Favoriten Mufasa: The Lion King (OV) Conclave Small Things Like These Anora The Substance Gladiator II Songs of Earth (Fedrelandet) Führer und Verführer Crossing Istanbul Waarom Wettelen? Megalopolis Milano Mufasa: The Lion King (NV) Vaiana 2 - NV Niko het kleine rendier: Voorbij het noorderlicht Kareltje Kat & 25 Jaar Gruffalo Vos en Haas redden het bos
Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
Des Teufels Bad
Veronika Franz & Severin Fiala - Oostenrijk/Duitsland - 2024 - 121 min.
met Anja Plaschg, Maria Hofstätter, David Scheid, Tim Valerian Alberti, ...
Filmfestival Berlijn 2024: winnaar Zilveren Beer Outstanding Artistic Contribution
Vanaf 22 januari in Studio Skoop
Opper-Oostenrijk in het jaar 1750. Diep in het woud verdringt een waterval het geluid van een huilende baby. Rond de nek van het kindje heeft een vrouw een rozenkrans gehangen. Kort daarop klopt ze aan bij een gevangenistoren om een moord te bekennen. Dichte mist strijkt neer op het land. Buitenstaander Agnes is juist getrouwd wanneer ze over het lot van de moordenares leert. In het huis dat haar echtgenoot gekocht heeft, kwijnt ze dag na dag weg onder de knoet van hem en zijn moeder. Andere dorpelingen tonen zich onbetrouwbaar als de modder in de plaatselijke visvijver. Over hun bloeddorstige lippen rolt nog net niet het woord hysterie. Hoeveel gebeden Agnes ook prevelt of kruistekens ze slaat, er lijkt geen ontsnappen aan het verstikkende keurslijf van haar opgelegde bestaan. In haar hoofd en hart fladdert een donkere nachtvlinder.
In de volksmond van de achttiende eeuw werd gezegd dat wie aan melancholie leed, gevangen zat in “het bad van de duivel”. Vandaag de dag blijft alles wat naar depressie neigt helaas vaak nog steeds een taboe. Des Teufels Bad snijdt dat eeuwenoude onbegrip aan middels het verontrustende portret van de ongehoorde en onzichtbaar gemaakte Agnes. Onzevaders volstonden niet langer wanneer vrouwen als zij voorbij de wanhoop tot waanzin waren gedreven. Opgedragen aan bestaande slachtoffers uit die tijd, vertrekt de film van historicus Kathy Stuarts onderzoek naar rituele moord als gruwelijke uitweg toen religieus Europa zelfdoding beschouwde als de ergste van alle zondes.
Het schrikbarende ‘Des Teufels Bad’ is de jongste langspeelfilm van het bekroonde Oostenrijkse duo Veronika Franz en Severin Fiala, na Ich seh, Ich seh (2014) en The Lodge (2019). Zij lieten zich inspireren door hoe de heksenjacht verbeeld wordt in sfeerrijke horrorfilms van de jaren ‘70. Hun oog voor elk huiveringwekkend, geschiedkundig detail doet eveneens denken aan het uit folklore opgetrokken The Witch (2015). In Berlijn won Martin Gschlacht voor zijn camerawerk op 35mm de Zilveren Beer voor Uitzonderlijke Artistieke Bijdrage. De cinematografie baadt in aardse kleuren en sombere schaduwen. Actrice en muzikante Anja Plaschg maakt indruk met zowel haar hoofdrol als de soundtrack onder de naam Soap&Skin. Het uitgekiende sounddesign dompelt je verder onder, met huid en haar. (Bron: Film Fest Gent)
FR
Autriche, XVIIIe siècle. La très pieuse et hypersensible Agnes vient de se marier, mais elle se sent rapidement étrangère au monde de son mari. Les journées émotionnellement glaciales, faites de travail, de tâches domestiques et d’attentes, deviennent rapidement trop lourdes à supporter. Agnes se renferme de plus en plus. Ses propres restrictions deviennent oppressantes, sa mélancolie de plus en plus extrême. Bientôt, il semble que sa seule échappatoire soit d’une violence choquante…
EN
In 1750 Austria, a deeply religious woman named Agnes has just married her beloved, but her mind and heart soon grow heavy as her life becomes a long list of chores and expectations. Day after day, she is increasingly trapped in a murky and lonely path leading to evil thoughts, until the possibility of committing a shocking act of violence seems like the only way out of her inner prison. Giving a voice to the invisible and unheard women of the rural past; THE DEVIL’S BATH is based on historical court records about a shocking, hitherto unexplored chapter of European history.
★
“If the story is so pitilessly bleak you may want to look away, the filmmaking craft is so compelling that you can’t.” - Variety